Analyse-Battle for China’s elektrische SUV-markt warmt op in binnen- en buitenland Door Reuters

laatste update: 06-2023



©Reuters.

SHANGHAI (Reuters) – China is de grond nul voor de prijzenoorlog in elektrische voertuigen en het slagveld verschuift naar EV’s in SUV-stijl, het grootste segment van de markt, gedomineerd door Tesla (NASDAQ:) Inc en BYD.

De markt, vol met meer dan 90 modellen, staat op het punt nog krapper te worden met ten minste 20 nieuwe modellen van zowel Chinese als buitenlandse merken die in april worden gelanceerd, waardoor de prijzen en marges in eigen land onder druk komen te staan ​​en de export wordt gestimuleerd, aldus analisten en leidinggevenden.

EV-fabrikanten in China hebben Tesla’s gedurfde prijsverlagingen gevolgd door de prijzen voor hun eigen elektrische SUV’s te verlagen, waardoor de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor (ICE (NYSE:)) kannabaliseert naarmate de prijskloof tussen de technologieën kleiner wordt, aldus analisten.

De trend zal zich naar het buitenland verspreiden met een groeiende export van in China gemaakte elektrische SUV’s.

“We zullen veel Chinese export zien vanwege de ultracompetitieve markt in China. Het wordt eigenlijk een overdrukventiel”, zegt Tu Le, oprichter van het in Beijing gevestigde adviesbureau Sino Auto Insights.

De markt voor SUV’s is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid in China en vertegenwoordigt nu bijna 40% van alle verkochte auto’s, met 400 SUV-modellen van alle brandstoftypes.

In 2022 werden in Europa bijna evenveel SUV’s van Chinese makelij verkocht als vorig jaar in Europa, of meer dan 11 miljoen.

De populariteit van elektrische SUV’s is explosief gestegen sinds Tesla twee jaar geleden zijn in eigen land geproduceerde Model Y in China afleverde, waarmee het een van de snelst groeiende segmenten in ’s werelds grootste automarkt is geworden.

GRAFIEK: Tesla achtervolgen – https://www.reuters.com/graphics/CHINA-SUVS/PRICING/gdvzqjgenpw/chart.png

Zowel binnenlandse als buitenlandse merken waren vertegenwoordigd bij de nieuwe modellen die in april op de Shanghai Auto Show werden geïntroduceerd.

Oudere autofabrikanten Volkswagen (ETR:), BMW en Toyota rekenen op nieuwe elektrische SUV’s om de verkoop in China te stimuleren.

Made-in-China EV-startups Xpeng (NYSE:) en Nio (NYSE:) hebben zes SUV-modellen en de merken die alleen voor elektrische voertuigen zijn gelanceerd door Chinese staatsautobedrijven, zoals GAC’s Aion, pushen ook volledig elektrische SUV’s.

Ze zullen concurreren met 93 bestaande elektrische SUV-modellen in een markt met 1,5 miljoen verkopen in 2022, waarbij de top 10 merken 84% uitmaken, zo blijkt uit een analyse van Reuters van gegevens van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).

Er waren 76 elektrische SUV’s in 2020 voordat Tesla Model Y’s begon te produceren in China, met een gemiddelde jaarlijkse verkoop van slechts 3.000 exemplaren.

GRAFIEK: China’s liefde voor SUV’s groeit – https://www.reuters.com/graphics/CHINA-SUVS/PRICING/dwpkdleenvm/chart.png

Ondanks recente kleine prijsstijgingen is Tesla’s Model Y nog steeds 20% goedkoper in China dan begin oktober, toen de Amerikaanse autofabrikant worstelde met stijgende voorraden.

KORTING OORLOG

Xpeng, Leapmotor en anderen hebben teruggeschoten met hun eigen kortingen, terwijl BYD een korting van $ 1.000 aanbood op zijn toonaangevende Song Plus SUV, of ongeveer 4% korting.

Degenen die weigeren de prijzen van bestaande modellen te verlagen om de merkwaarde te beschermen, hebben er in plaats daarvan voor gekozen om lagere dan verwachte startprijzen voor nieuwe modellen aan te bieden, samen met een groter rijbereik en meer functies voor autonoom rijden.

Bijvoorbeeld, Geely’s premium EV-merk Zeekr heeft zijn nieuwe compacte cross-over Zeekr X geprijsd vanaf $ 27.500, 28% goedkoper dan Model Y en bijna dezelfde prijs als Honda’s CR-V, waarvan de verkoop in het eerste kwartaal met 56% daalde.

Mitsubishi Motors (OTC:) zei vorige week ook dat het de productie van zijn Outlander SUV in China voor drie maanden had opgeschort.

De realiteit is “wreed” voor oudere buitenlandse merken die zich richten op de massamarkt met kleine SUV’s die minder dan $ 40.000 kosten, zoals Ford, zei Le van Sino Auto Insights.

De CEO van Ford, Jim Farley, erkende dat de hevige concurrentie op de markt voor EV’s in SUV-stijl met twee rijen een factor is die de groei van de Chinese auto-export stimuleert.

“Daarom pakken ze Europa groots aan. Europa is een eersteklas exportmarkt. Ze gaan er allemaal naartoe”, zei Farley in april na een reis naar China.

Ford zal ook zijn activiteiten in China herstructureren om van een van zijn joint ventures een exporthub te maken voor goedkope commerciële elektrische en verbrandingsvoertuigen, zei Farley vorige week.

General Motors (NYSE:), dat de winst uit China in het meest recente kwartaal met bijna een vierde zag dalen, heeft nieuwe elektrische auto’s nodig om een ​​succes te worden om zijn marktaandeel in China weer op te bouwen, maar de druk is groot.

“China heeft 100 automerken die strijden om verkoop en een bezettingsgraad van 50%”, zei CEO Mary Barra.

Tesla en Renault (EPA:) hebben hun in China gemaakte elektrische SUV’s al op grote schaal naar Europa geëxporteerd. Tesla zal beginnen met het verschepen van Model Y-crossovers van zijn fabriek in Shanghai naar Canada, de eerste export naar Noord-Amerika, meldde Reuters.

Chinese autofabrikanten hebben hun eigen plannen om de verkoop van elektrische SUV’s naar Europa te laten groeien.

Zeekr zei dat het de Zeekr X naar West-Europa zou brengen, terwijl de export van BYD’s Atto 3 SUV in het eerste kwartaal meer dan verdubbelde toen het daar bestellingen begon aan te nemen.

“De styling ervan (Atto 3) is in overeenstemming met de hogere rijpositie en de goede ruimte”, zegt Mark Blundell, hoofd marketing van BYD in Groot-Brittannië.

“We voelen gewoon dat het een goed startpunt is voor ons in het VK.”

($1=6,9000 renminbi)

Plaats een reactie