Amerikaanse en JetBlue-luchtvaartmaatschappijen moeten alliantie beëindigen, oordeelt Amerikaanse rechter door Reuters

laatste update: 05-2023



©Reuters. BESTANDSFOTO: Een Airbus A321-200-vliegtuig van American Airlines stijgt op 28 maart 2018 op vanaf Los Angeles International Airport (LAX) in Los Angeles, Californië, VS. REUTERS/Mike Blake

Door Diane Bartz en David Shepardson

WASHINGTON (Reuters) – American Airlines Group moet zijn alliantie met JetBlue Airways (NASDAQ:) Corp beëindigen, oordeelde een federale rechter vrijdag. Hij was het eens met het Amerikaanse ministerie van Justitie dat de overeenkomst hogere prijzen voor consumenten betekent en beveelt de bedrijven om uit elkaar te gaan. 30 dagen.

De beslissing betekende een overwinning voor de regering van president Joe Biden, die zich hard heeft opgesteld ten aanzien van consolidatie en vastbinden in de luchtvaartindustrie. Het ministerie van Justitie, zes staten, waaronder Massachusetts, en het District of Columbia hebben in 2021 een rechtszaak aangespannen om de in 2020 aangekondigde deal ongedaan te maken, en noemden de “Northeast Alliance” een “de facto fusie” van de Amerikaanse en JetBlue Boston en New York operaties die verwijdert stimulansen voor hen om te concurreren.

In zijn uitspraak zei de Amerikaanse districtsrechter Leo Sorokin dat het partnerschap “de concurrentie op de binnenlandse markt voor vliegreizen aanzienlijk vermindert”.

“Deze twee machtige luchtvaartmaatschappijen fungeren als één entiteit in het noordoosten, verdelen de markten tussen hen en vervangen volledige concurrentie door brede samenwerking”, schreef de rechter.

American is qua vlootgrootte de grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en low-cost carrier JetBlue is de zesde grootste. De luchtvaartmaatschappijen gebruiken de alliantie om vluchten te coördineren en inkomsten te bundelen.

JetBlue-aandelen daalden 1,8% voor de dag, terwijl American 1,5% sloot.

Beide luchtvaartmaatschappijen zeiden na de uitspraak dat ze hun volgende stappen aan het evalueren waren.

JetBlue zei teleurgesteld te zijn over de beslissing en dat de “Northeast Alliance een enorme overwinning voor klanten is geweest” door de lage tarieven van de luchtvaartmaatschappij uit te breiden “naar meer routes dan anders mogelijk zou zijn geweest”.

American zei: “De juridische analyse van de rechtbank is duidelijk onjuist en ongekend voor een joint venture.” Het voegde eraan toe dat de alliantie “een enorme overwinning is geweest voor klanten en allesbehalve concurrentiebeperkend”.

De Amerikaanse procureur-generaal Merrick Garland beschreef de beslissing van de rechter als “een overwinning voor Amerikanen die afhankelijk zijn van concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen om betaalbaar te reizen”. Garland zei dat het ministerie van Justitie de concurrentie zal blijven beschermen en de Amerikaanse antitrustwetten zal blijven handhaven in alle sectoren, waaronder de luchtvaartindustrie.

Het JetBlue-Amerikaanse partnerschap werd kort voor het einde van de regering van voormalig president Donald Trump goedgekeurd door het Amerikaanse transportdepartement.

Het ministerie van Justitie zei in de rechtszaak dat de alliantie de consument bijna $ 700 miljoen aan extra jaarlijkse kosten zou opleggen en de luchtvaartmaatschappijen meer dan 80% van het marktaandeel zou geven op vluchten van Boston naar Washington en zes andere luchthavens, waaronder JFK, LaGuardia en New York. Newark.

Advocaten van JetBlue en American hebben gezegd dat de alliantie de vliegtarieven niet heeft verhoogd of heeft geleid tot minder vluchten, maar vluchten heeft uitgebreid en de twee luchtvaartmaatschappijen concurrerender heeft gemaakt met Delta Air Lines (NYSE:) en United Airlines op Amerikaanse noordoostelijke routes.

Sorokin zei dat de “effecten van de alliantie lijken op die van een fusie van de operaties van de partijen in het noordoosten” en dat “American en JetBlue niet langer met elkaar concurreren binnen de reikwijdte” van het partnerschap. De rechter gaf de luchtvaartmaatschappijen 30 dagen om de alliantie te beëindigen.

De procureur-generaal van Massachusetts, Andrea Joy Campbell, noemde de uitspraak essentieel voor eerlijke concurrentie en “een belangrijke overwinning die zorgt voor een gelijker speelveld voor consumenten in Massachusetts en al degenen die in en uit (Boston) Logan reizen.”

Afzonderlijk heeft het ministerie van Justitie, vergezeld door vier staten, in maart een rechtszaak aangespannen om te voorkomen dat JetBlue kortingsrivaal zou kopen Geest luchtvaartmaatschappijen (NYSE:), die zegt dat de geplande fusie van $ 3,8 miljard “zal leiden tot hogere tarieven en minder stoelen, wat miljoenen consumenten op honderden routes zal schaden.” Het pak wordt in oktober berecht.

TD Cowen-analist Helane Becker zei dat ze gelooft dat de Amerikaanse JetBlue-uitspraak “negatieve implicaties heeft voor de JetBlue/Spirit-fusie”.

Fusies van luchtvaartmaatschappijen hebben de afgelopen jaren geleid tot een sterk geconsolideerde industrie waarin American, Delta, United en Southwest Airlines (NYSE:) 80% van het binnenlandse verkeer in handen hebben, aldus de afdeling.

Plaats een reactie