laatste update: 02-2023
Blue Harbinger Research, grote dividenden PLUS Daria Nipot
2022 was een akelig jaar voor groeiaandelen. En het zal voor velen van hen erger worden (terwijl de pandemische bubbel blijft barsten). In dit rapport rangschikken we de 100 beste groeiaandelen op basis van de financiële maatstaven die we het belangrijkst vinden in de huidige marktomgeving (dwz hoe ze functioneren met hogere rentetarieven). We hebben een speciale focus op Amazon (NASDAQ:AMZN), door het te vergelijken met collega’s op dezelfde financiële maatstaven, maar ook door te duiken in de specifieke bedrijfsfundamentals, waaronder concurrentievoordelen (niet alleen schaal en Amazon Web Services, maar ook abonnementen zoals Prime en zijn snelgroeiende advertentieactiviteiten), risico’s en waardering. We sluiten af met onze uitgesproken mening over Amazon en beleggen in geselecteerde groeiaandelen in de huidige marktomgeving.
100 groeiaandelen, gerangschikt
Voordat we ingaan op de details van Amazon, volgt hier onze ranglijst op hoog niveau van 100 beste groeiaandelen (zie hieronder). Om in deze tabel te worden opgenomen, hadden we een verwacht groeipercentage van ten minste 10% nodig voor volgend jaar (veel daarvan zijn veel hoger) en een marktkapitalisatie van ten minste $ 5 miljard. We hebben de tabel ook beperkt tot de drie slechtst presterende marktsectoren van 2022: technologie, communicatie en duurzame consumentengoederen.
Een groot thema achter deze tabel is dat winstgevende bedrijven (die met positieve nettowinstmarges) veel beter hebben gepresteerd dan bedrijven die niet winstgevend zijn (zoals u kunt zien in de onderstaande tabel). Dit heeft veel te maken met snel stijgende rentetarieven (hogere tarieven betekenen dat financieringsgroei duurder is, toekomstige inkomsten worden meer verdisconteerd en economische groei langzamer; om nog maar te zwijgen van het feit dat het uitgeven van nieuwe aandelen minder aantrekkelijk is voor bedrijven nu de aandelenkoersen zijn gedaald aanzienlijk). De tabel is alfabetisch gesorteerd op ticker.
gegevens per 31-dec-2022 (Stock Rover) gegevens per 31-dec-2022 (Stock Rover)
(ASML) (BABA) (CRM) (DDOG) (EPAM) (SNEEUW) (SHOP) (SE) (NET) (TTD) (PAYC) (PLTR) (SQ) (SPLK) (NU) (CRWD) (ENPH ) (FTNT) (MELI) (COUP)
Ter referentie: de groeiscore in de tabel kijkt naar de 5-jarige geschiedenis, evenals naar toekomstige schattingen voor EBITDA, omzet en groei van de winst per aandeel. De beste bedrijven scoren een 100 en de slechtste score een 0. We hebben ook sector- en industriegroeidecielen opgenomen (1 is beste, 10 is slechtste) om de scores beter vergelijkbaar te maken. U herkent waarschijnlijk ten minste enkele van uw favoriete groeiaandelen op de lijst.
Het is je misschien ook opgevallen dat Amazon, een van de meest populaire en algemeen erkende bedrijfsnamen ter wereld, in 2022 met ~50% daalde, maar goed scoort in de tabel.
Amazone
Amazon-bedrijfsoverzicht:
Als je het niet weet, Amazon verdeelt zijn bedrijf in drie segmenten (Noord-Amerika, Internationaal en Amazon Web Services), maar dat is een beetje een slechte dienst voor analisten, aangezien in wezen 100% van de winst wordt gegenereerd door AWS. Noord-Amerika en internationaal zijn in feite de geografische uitsplitsing van de detailhandelsverkopen, die op segmentbasis in wezen geen winst genereren, maar zeer winstgevende en groeiende subgebieden hebben in die segmenten (voornamelijk abonnementen zoals Prime en de snelgroeiende reclamebusiness) die waarschijnlijk zullen worden groei- en winstdrijvers in de toekomst. De meeste inkomsten van Amazon komen uit Noord-Amerika (~60%) en internationaal (~27%), maar vrijwel alle winst (100%) komt momenteel uit het derde segment, AWS.
Competitieve voordelen:
Amazon heeft enorme concurrentievoordelen ten opzichte van zijn concurrenten als gevolg van enorme schaalvoordelen (waardoor het goedkope diensten kan leveren) en netwerkeffecten, zoals hieronder beschreven.
(Amazon verzamelt bijvoorbeeld allerlei soorten informatie over gebruikers die haar advertentie-inspanningen zal helpen).
Amazon-webservices (“AWS”): om te beginnen is AWS de toonaangevende aanbieder van cloudservices (vóór Microsoft Azure (MSFT) en Google Cloud (GOOGL)), en dit segment heeft een enorm groeipotentieel op de lange termijn als gevolg van de voortdurende digitale transformatie en migratie naar de cloud (een enorme langetermijntrend die de afgelopen maanden is afgezwakt, maar wat betreft kansen op de lange termijn nog maar net begint).
Staatsman
Voor sommigen wordt verwacht dat de cloudmogelijkheden de komende vijf jaar dramatisch zullen groeien (en aanzienlijk meer in de jaren daarna), zoals te zien is in de volgende afbeelding.
bron: Markten en Markten
Reclame: En hoewel AWS de enige winstgevende van de drie hoofdsegmenten is, is adverteren een kleiner bedrijf met hoge marges dat al enige schaalgrootte heeft plus aanzienlijk meer ruimte om te blijven groeien. Amazon-reclame is speciaal omdat het van nature tonnen oogballen heeft (dwz mensen die het platform van Amazon al gebruiken) en toegang heeft tot enorme eigendomsgegevens (inclusief realtime gegevens). Het zijn deze netwerkeffectvoordelen (bestaande oogappels, unieke eigendomsgegevens en schaal), gecombineerd met aanzienlijke ruimte voor voortdurende groei, die van Advertising een belangrijke toekomstige groeiduiker voor Amazon maken.
Amazon Prime: Prime-lidmaatschappen zijn ook speciaal voor Amazon omdat ze helpen bij het aantrekken van vaste klanten en het genereren van terugkerende inkomsten met hoge marges. Amazon Prime is in feite een abonnementsservice ($ 139 per jaar) met snelle verzending, exclusieve verkoop, gratis filmstreaming en gratis toegang tot Amazon’s muziekcatalogus met 100 miljoen nummers, om er maar een paar te noemen. Bovendien helpt Prime gebruikers in het ecosysteem te brengen, en als ze eenmaal binnen zijn, gebruiken ze Amazon meer dan ze zouden hebben gedaan en zullen ze minder snel vertrekken (dwz verbeterde klantenbinding).
Amazon-detailhandel: De website en de detailhandel van Amazon is het eerste waar veel mensen aan denken. Wat belangrijk is om op te merken over dit bedrijf, is dat het enorme inkomsten heeft, maar zeer smalle winstmarges. Het is echter een cruciaal onderdeel van het ecosysteem omdat het mensen naar Prime brengt, het een platform voor advertenties creëert en het leidde tot de oprichting van AWS (Amazon had een enorme voorsprong op andere cloudproviders omdat het al geweldige cloudexpertise had opgebouwd bij het verbeteren van de eigen website).
Al met al heeft het indrukwekkende ecosysteem en de schaalgrootte van Amazon enorme concurrentievoordelen gecreëerd (evenals krachtige cashflows voor innovatie door middel van onderzoek en ontwikkeling), en zal het bedrijf helpen om de komende jaren succesvol te blijven.
Amazon-risico’s:
Markt Cyclus: Amazon loopt risico’s. Om te beginnen was de markt teleurgesteld door de meest recente aankondiging van de kwartaalcijfers van Amazon (waarbij de aandelen scherp werden verkocht) als gevolg van een tragere groei dan verwacht in AWS, aangezien de naweeën van pandemie-gedreven sociale distantiëring (en thuiswerken) blijven afnemen) . Bovendien zou deze negatieve trend zich kunnen voortzetten, aangezien de algehele economische groei is vertraagd en het potentieel voor een lelijke recessie blijft opdoemen. Verder zijn er berichten dat Amazon de komende maanden tot 20.000 werknemers zal ontslaan (een recente trend bij grote technologiegedreven bedrijven); dit is bemoedigend vanuit het oogpunt van proactieve kostenbeheersing, maar zorgwekkend en indicatief voor mogelijk moeilijke wegen die voor ons liggen.
Buitenlandse valuta: Een ander risico zijn valuta-effecten, waarbij de winst recentelijk negatief is beïnvloed door negatieve omrekeningseffecten. De wisselende mate en het tempo van post-pandemische monetaire beleidsverschuivingen en lockdown-beleid hebben bijgedragen aan een dynamische omgeving met valutarisico’s.
Regulatie: Regeldruk is een ander risico voor Amazon. Met name ‘big-tech’-bedrijven (waaronder Amazon) staan onder toenemende druk vanwege concurrentiebeperkende praktijken en problemen met de privacy van gegevens. Zo ontving Amazon in 2021 een recordboete van $ 888 miljoen in de EU wegens dataschendingen. Regeldruk vormt een constant risico voor Amazon.
Cloud competitie van Microsoft (dat terrein wint op AWS) en Google zijn ook een risico. Gezien de schaal van de enorme seculiere cloudtrend is er echter ruimte voor meerdere grote spelers om te slagen, en de cloud zal waarschijnlijk in ieder geval de komende tien jaar een leidende winstmotor zijn.
waardering:
Laat u niet misleiden door de lage nettowinstmarges van Amazon (zie onderstaande tabel). Het is grotendeels een detailhandel met een hoge omzet en een lage nettomarge. En deze detailhandel met enorme inkomsten creëert enorme economische slotgrachten en netwerkeffecten die zijn andere winstgevende snelgroeiende activiteiten (AWS, abonnementen en advertenties) versterken.
Momenteel handelend tegen minder dan 2 keer de omzet (de onderkant van zijn historische bereik), en met een omzet die naar verwachting zal groeien (en blijven groeien) met ongeveer dubbele cijfers (gebaseerd op massale langdurige seculiere trends), is Amazon buitengewoon aantrekkelijk, ondanks de feit dat het in een iets langzamer tempo groeit dan de meeste analisten eerder hadden verwacht (aangezien ze de kortetermijn “pandemische hobbel” te veel hebben geëxtrapoleerd). Het is ook belangrijk om op te merken dat Amazon veel uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling, een kostenpost die op elk moment kan worden verlaagd om de winst te vergroten, maar die belangrijk blijft voor toekomstige groei.
Stock Rover, gegevens per 30-dec-22
Bovendien hebben de agressieve renteverhogingen van de Fed dit jaar een bijzonder negatieve invloed gehad op snelgroeiende aandelen (zie de resultaten in de tabellen hierboven). Wij zijn van mening dat deze factoren de daling van de aandelenkoers helpen verklaren en ook bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de investeringsmogelijkheid, aangezien de inflatie uiteindelijk zal vertragen, het agressief agressieve beleid van de Fed zal matigen (hopelijk eerder vroeger dan later) en Amazon nog vele jaren snel zal blijven groeien .
Conclusie
Groeiaandelen, waaronder Amazon (~50% gedaald in 2022) zijn bijzonder hard getroffen door snel stijgende rentetarieven. En zoals we schreven in onze nieuwe Outlook 2023: 10 aandelen die het overwegen waard zijn:
We zouden in de zeer vroege innings kunnen zitten van een nieuw marktparadigma voor de lange termijn, waarbij rentetarieven van bijna nul tientallen jaren verdwenen zijn, en dat geldt ook voor het ongelooflijke leiderschap en de prestaties van groeiaandelen.
Dat gezegd hebbende, veel van de snelgroeiende pandemische lievelingen die al zo hard zijn gevallen, zullen misschien nog verder moeten dalen, aangezien hogere rentetarieven de winstgevendheid verder naar de toekomst hebben geduwd (en misschien nooit).
Amazon is echter een van de selecte leiders van groeiaandelen die al winstgevend is en de financiële middelen heeft om de aanzienlijke uitdagingen op de kapitaalmarkt te omzeilen waar veel (onrendabele) groeiaandelen de komende jaren waarschijnlijk voor zullen bezwijken. We weten niet waar de markt volgende week, volgende maand of eind 2023 zal zijn, maar op de lange termijn zal Amazon (en bepaalde financieel sterke groeiaandelenleiders) waarschijnlijk dramatisch hoger handelen.
Noot van de redactie: dit artikel bespreekt een of meer effecten die niet op een grote Amerikaanse beurs worden verhandeld. Wees u bewust van de risico’s die aan deze aandelen zijn verbonden.