Adobe: 3 redenen om Figma-acquisitie leuk te vinden (NASDAQ:ADBE)

laatste update: 12-2022


Kimberly White

Wat er is gebeurd?

Softwaregigant Adobe (NASDAQ:ADBE) maakte op 15 september 2022 voetgangersinkomsten bekend en liet een bom op de markt vallen. Het bedrijf kondigde aan dat het de online ontwerponderneming Figma overnam voor $ 20 miljard, ongeveer de helft in contanten en de helft in voorraad.

Figma is cloudgebaseerde ontwerpsoftware die rechtstreeks concurreert met Adobe XD. Veel professionals geven de voorkeur aan Figma vanwege de superieure samenwerkingsfunctionaliteit. Meerdere gebruikers kunnen in realtime bewerken, vergelijkbaar met Google Docs (GOOG, GOOGL). Voor wie meer wil weten, check deze link.

Het aandeel was al 35% lager dan het jaar voor de aankondiging en stortte in op het nieuws, zoals hieronder te zien is.

Grafiek
Gegevens door YCharts

Talloze analisten haastten zich om de koersdoelen te verlagen en de ratings te verlagen. Natuurlijk handelde het aandeel al onder de $ 300 per aandeel toen deze binnenkwamen. Het aandeel bereikte eind september het laagste punt in 52 weken van $ 275 per aandeel.

Na onderzoek naar de waardering van het aandeel en de nuances van de Figma-acquisitie, kwam ik gemiddeld tot een bijna volledige positie met een gemiddelde kostprijs van $ 287 per aandeel. Dit lijkt vooruitziend na de rally van vorige week; de rally kan echter snel sissen, en dit is een langetermijnspel.

Een nieuwe dip in Adobe-aandelen zou verleidelijk moeten zijn voor langetermijnbeleggers die de langetermijnimplicaties begrijpen van het aan boord brengen van Figma. Het gemiddelde van de dollarkosten zou ook een verstandige keuze kunnen zijn, omdat de prijs zelfs na de rally nog steeds historisch laag is.

Hier zijn drie redenen waarom de overname van Figma en de aandelenkoers er aantrekkelijk uitzien.

Reden #1: Het Microsoft-dilemma

Microsoft (MSFT) en Adobe hebben al jaren een gezonde relatie. Beide behoren qua marktkapitalisatie tot de grootste softwarebedrijven ter wereld. Hoewel ze rivalen zijn, is Microsoft een Adobe-klant en hebben ze in de loop der jaren strategische partnerschappen en integraties gevormd.

Microsoft-medewerkers gebruiken Figma al jaren en vinden het blijkbaar niet prettig; ze houden ervan. Integratie met de Microsoft Teams-app is onlangs ook toegevoegd.

In feite is het klantenbestand van Figma een who’s who van zakelijke technologiebedrijven, van Netflix (NFLX) tot Spotify (SPOT) tot Alphabet.

Door deze lens wordt het besluit om Figma te kopen voor 20 miljard dollar duidelijk.

  1. Adobe kan het zich niet veroorloven dat Figma inbreuk blijft maken op zijn ruimte met een verwachte omzetgroei van 100% in 2022.
  2. Microsoft is geen onbekende in massale overnames. De recente aankoop van Activision Blizzard (ATVI) ter waarde van 69 miljard dollar wordt momenteel door de regelgevende instanties beoordeeld. Als Adobe Figma niet koopt, kan een andere softwaregigant dat wel doen, en dit zou de toekomstige winsten van Adobe aanzienlijk kunnen beïnvloeden.
  3. Figma zou naar de beurs kunnen gaan. Het bedrijf kreeg in 2021 een waardering van $ 10 miljard. Het zou waarschijnlijk meer aantrekken tijdens een IPO en een ongelooflijk goed gefinancierde concurrent worden in de creatieve ruimte van Adobe.

$ 20 miljard is steil, maar het kan veel meer kosten om niets te doen.

Reden #2: Figma

Figma kreeg niet voor niets een waardering van $ 10 miljard in 2021. Het is in alle opzichten een fantastisch product. Verwacht wordt dat het in 2022 $ 400 miljoen aan jaarlijkse terugkerende inkomsten (ARR) zal passeren bij een omzetgroei van 100% en een brutomarge van 90%. Het netto retentiepercentage van 150% is ongelooflijk en geeft aan dat de groei snel zal doorgaan.

Figma is ook cashflow-positief, dus het zal geen aanslag op de middelen zijn. De prijs van 20 miljard dollar lijkt nu belachelijk, maar over vijf jaar lijkt het misschien een koopje.

Reden #3: Koop vs. Ontwikkelen

Bedrijven besteden miljarden aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) van nieuwe producten. Interne R&D is kostbaar en er is geen garantie dat succesvolle producten zich zullen ontwikkelen. Adobe heeft sinds 2019 $ 8,9 miljard aan R&D uitgegeven. Soms is het kopen van een kant-en-klaar product voor een premium prijs de beste optie.

Salesforce (CRM) is een goed voorbeeld van een bedrijf dat met succes acquisities uitbouwt. Het bedrijf heeft Slack, Tableau, MuleSoft en vele anderen overgenomen. Nadat de investeringen waren gedaan, groeide Salesforce met succes de waarde van elke divisie boven de oorspronkelijke aankoopprijs uit.

Zoals vermeld, zal de overname van Figma ongeveer de helft in contanten en de helft in voorraad zijn. Adobe heeft een sterke balans met $ 8,5 miljard aan vlottende activa en heeft dit jaar gedurende drie kwartalen $ 5,5 miljard aan kasmiddelen gegenereerd.

De overname heeft misschien kortetermijnfinanciering nodig, maar zal het bedrijf niet opzadelen met tonnen langlopende schulden. Ten slotte heeft Adobe dit jaar tot nu toe voor $ 4,8 miljard aan aandelen teruggekocht, zodat aandeelhouders niet te drogen zitten te wachten.

Waardering van Adobe-aandelen

Negatief sentiment heeft de prijs van Adobe-aandelen doen dalen. Pessimisme over de overname en een mogelijke recessie kunnen langetermijnbeleggers een kans bieden.

Het aandeel bevindt zich momenteel op zijn hoogste percentage-off-high-daling in tien jaar, zoals hieronder wordt weergegeven.

Grafiek
Gegevens door YCharts

De laatste keer dat het aandeel zo verre van hoog was, was de financiële crisis en daarvoor de dotcom-crash. Het aandeel herstelde zich zoals de economie in beide gevallen deed, zoals hieronder te zien is.

Grafiek
Gegevens door YCharts

Het herstel is niet altijd van de ene op de andere dag, daarom zou dit een langetermijnspel moeten zijn. We konden nieuwe dieptepunten zien voordat we nieuwe hoogtepunten zagen. Het gemiddelde van de dollarkosten is een uitstekend hulpmiddel.

Adobe krijgt ook korting op basis van historische veelvouden. De koers-winstverhouding (P/E) en koers-kasstroomstatistieken vertellen vergelijkbare verhalen, zoals hieronder weergegeven.

Grafiek
Gegevens door YCharts

Ten slotte is er sinds vlak voor de aankondigingen van Figma meer dan $ 20 miljard van de marktkapitalisatie van Adobe afgeschoren. Nieuwe investeerders kunnen Adobe in wezen kopen met korting op de overnameprijs.

De sommatie van deze statistieken wijst op een enorm positieve risico-/opbrengstpropositie voor langetermijnbeleggers.

Plaats een reactie