Adidas aandelen springen op resultaten, maar CEO waarschuwt voor hobbelig jaar door Reuters in 2023

laatste update: 06-2023



©Reuters. FILE FOTO: Het Adidas-logo wordt afgebeeld tijdens vieringen voor de 70e verjaardag van de Duitse sportkledingfabrikant Adidas op het hoofdkantoor van het bedrijf in Herzogenaurach, Duitsland, 9 augustus 2019. REUTERS/Andreas Gebert

Door Helen Reid

LONDEN (Reuters) -Adidas rapporteerde beter dan verwachte kwartaalresultaten en zei dat de Chinese markt aan het verbeteren was, waardoor zijn aandelen met 8% stegen, hoewel de CEO waarschuwde dat de groep nog steeds een “hobbelig jaar met tegenvallende cijfers” tegemoet gaat.

De Duitse sportkledinggigant voorspelt dit jaar een verlies na het beëindigen van de Yeezy-samenwerking met rapper Kanye West, die in 2021 zijn naam veranderde in Ye.

Het verlies van de zeer winstgevende Yeezy-lijn zorgde in het kwartaal voor een omzetstijging van ongeveer 400 miljoen euro ($ 440 miljoen), zei Adidas (OTC:). Maar na zes maanden van meedogenloos somber nieuws, werden investeerders aangemoedigd door enkele vroege tekenen van herstel.

“Adidas beheert de verwachtingen van investeerders”, zegt Mamta Valechha, aandelenonderzoekanalist bij Quilter Cheviot, dat aandelen in Adidas houdt.

“Ze gaan de goede kant op – China herstelt zich, de voorraden zijn nog steeds te hoog, maar in ieder geval sequentieel lager”, voegde ze eraan toe. Het opruimen van de inventaris zal dit jaar de sleutel zijn voor Adidas.

Adidas gaf geen update over wat het van plan is te doen met zijn voorraad onverkochte Yeezy-schoenen, maar CEO Bjorn Gulden vertelde verslaggevers dat Adidas de opties voor de schoenen heeft beperkt en dat het dichter bij een beslissing komt.

Kwartaalbedrijfswinst van 60 miljoen euro overtrof de analistenverwachting van 15 miljoen euro. En hoewel de omzet met 1% daalde, was dit ook beter dan een voorspelde daling van 4%, waardoor Adidas-aandelen met 8% stegen tot het hoogste niveau sinds augustus.

Adidas hield vast aan zijn richtlijnen voor 2023 en had gewaarschuwd voor een bedrijfsverlies van 700 miljoen euro als het besluit het aandeel Yeezy volledig af te schrijven.

Noord-Amerika werd het zwaarst getroffen door het verlies van Yeezy, met een valutaneutrale omzet die 20% lager lag dan vorig jaar.

HELDERE TEKENS IN CHINA

De omzet in Groot-China, een moeilijke regio voor Adidas, daalde met 9%, maar Gulden zei dat er tekenen waren van verbetering van de prestaties in die markt.

Het doorverkooppercentage – of het aandeel van het product in voorraad dat vervolgens werd verkocht – steeg met 12% in het eerste kwartaal in Adidas’ eigen winkels en groothandels in China, wat betekent dat retailers in de toekomst waarschijnlijk meer zullen bestellen.

“Voor het eerst… (in) de laatste twee en een half jaar zijn we eigenlijk optimistisch dat de cijfers van rood naar groen zullen veranderen”, zei Gulden, die begin dit jaar overstapte van sportkledingrivaal Puma naar Adidas. .

Latijns-Amerika was een lichtpuntje, met een omzetstijging van 49%. De ’terras’-schoenstijl doet het goed in alle markten en Adidas is begonnen met het maken van meer Samba-, Gazelle- en Campus-schoenen, zei Gulden.

In totaal bedroeg de omzet 5,274 miljard euro, tegen 5,302 miljard euro in het eerste kwartaal van 2022.

De brutomarge van Adidas daalde tot 44,8% door het wegvallen van Yeezy-verkopen, hogere supply chain-kosten en kortingen.

De voorraden stegen met 25% tot 5,675 miljard euro en Gulden zei dat Adidas hard werkt om de niveaus te “normaliseren”, waardoor het minder korting kan geven en het merk een boost kan geven.

($ 1 = 0,9084 euro)

Plaats een reactie