laatste update: 05-2023
halbergman/E+ via Getty Images
Aankomst (NASDAQ:ARVL) viscerale strijd om te overleven heeft de EV-parvenu een 1 op 50 omgekeerde aandelensplitsing zien uitvoeren, plannen om een microfabriek in het VK te bouwen overboord gegooid en een tweede fusie gelanceerd met een blanco cheque bedrijf. De voorgestelde fusie met Kensington Capital Acquisition Corp. V zou Arrival gewaardeerd worden op een pro-formawaardering van $ 524 miljoen en zou het EV-bedrijf toegang krijgen tot $ 283 miljoen aan contanten op de trustrekening van Kensington. Terwijl het nieuws over de deal aanvankelijk de commons met 50% deed stijgen, liggen de rendementen van Arrival tot nu toe op -60%, waarbij zowel de bears als de aandeelhouders ongerust zijn over de liquiditeitspositie van het bedrijf.
Arrival had contanten en equivalenten van $ 130 miljoen aan het einde van het fiscale eerste kwartaal van 2023. Dit was achtereenvolgens gedaald van $ 205 miljoen in het vierde kwartaal. Hoewel de liquiditeitsval van $ 75 miljoen kwartaal-op-kwartaal kleiner is dan de voorafgaande daling in het derde kwartaal tot het vierde kwartaal van ongeveer $ 126 miljoen, vormt de cash burn van Arrival nog steeds een existentieel risico voor zijn toekomst en is hij veel te groot voor een bedrijf met zijn operationele voetafdruk. Om dit in context te plaatsen: de huidige marktkapitalisatie van het pre-inkomstenbedrijf bedraagt $ 54 miljoen.
Liquiditeit droogt op als aankomst een salvo probeert
Voor alle duidelijkheid, Arrival ruilt niet voor niets van hand voor minder dan de cash burn uit operaties. Het bedrijf blijft pre-inkomsten tegen de aanvankelijke verwachting die werd verstrekt toen het in 2021 naar de beurs ging dat het in 2023 een omzet van ongeveer $ 5,1 miljard en een EBITDA minus investeringsuitgaven van $ 176 miljoen zou realiseren. De schijnbaar unieke benadering van EV-productie door het gebruik van een gedistribueerde productienetwerk is niet gerealiseerd, met slechts drie van zijn bestelwagens die tijdens het kwartaal zijn gebouwd, terwijl het testen doorgaat voorafgaand aan de commercialisering die naar verwachting later dit jaar van start gaat.
Aankomst 2021 SPAC Presentatie
Arrival beschikt niet over de liquiditeit die nodig is om zijn bestelwagens massaal te produceren en om de waarschijnlijke cashburn van enkele jaren na de start van de productie te overbruggen. Het vervaardigen van een voertuig is een zeer geldintensieve aangelegenheid en de cashburn van Arrival is al zo hoog. Dit maakt het bedrijf een totale vermijding vanuit een investeringsperspectief. Wat is het investeringsverhaal hier? Hoewel de vraag naar elektrische auto’s een seculiere groeisector vormt die zal worden ondersteund door de Inflation Reduction Act van 2022 en de snel oplopende inspanningen om antropogene klimaatverandering tegen te gaan, zijn er veel beter gekapitaliseerde bedrijven die deze markt najagen.
De inherent kleine, goedkope microfabrieken van het bedrijf waren bedoeld om het te onderscheiden van de zee van concurrentie, waarbij Arrival ook verklaarde dat zijn bestelwagen prijspariteit zou bereiken met concurrerende ICE-voertuigen met lagere totale eigendomskosten. Een daling van een SPAC-referentieprijs van $ 10 naar een paar cent vóór de omgekeerde aandelensplitsing was het marktsignaal dat het bedrijf naar de rand raast. Arrival zou tegen het einde van het fiscale derde kwartaal van 2023 geen geld meer hebben in het huidige tempo van verbranding. Verder is de voorgestelde transactie met Kensington om toegang te krijgen tot $ 283 miljoen in contanten van de trust gebaseerd op de veronderstelling dat er geen significante aflossingen zullen zijn.
Overleven lijkt onwaarschijnlijk
Arrival heeft de bouw van zijn fabriek in Charlotte, North Carolina, afhankelijk gemaakt van toegang tot de volledige fondsen die in Kensington’s trust worden gehouden. Bij een grote mate van aflossing zou het bedrijf dus niet alleen plannen schrappen om zijn eerste Noord-Amerikaanse microfabriek te bouwen, maar het zou ook onvermijdelijk betekenen dat Arrival niet langer een doorgaand concern is buiten de huidige cash runway. Dit bearish perspectief is gebaseerd op het feit dat het bedrijf geen toegang heeft tot andere manieren van contant geld. Hoewel het onwaarschijnlijk is, zou het verkrijgen van toegang tot een andere grote geldbron als de Kensington-deal zou mislukken, een belangrijke weerlegging vormen van dit liquiditeitstekortargument.
Dat de voorgestelde transactie wordt afgerond tegen een premie van 10x ten opzichte van de huidige marktkapitalisatie van Arrival, zal waarschijnlijk een belangrijke reden vormen voor de huidige houders van Kensington om hun aandelen terug te kopen. Het tempo van de daling van Arrival van zijn SPAC-referentieprijs van $ 10 naar een paar cent was dramatisch, en Kensington’s houders konden simpelweg voorkomen dat ze werden blootgesteld aan een vergelijkbare prijsbeweging door hun positie in te wisselen. De voorraad wordt terecht geprijsd voor faillissement, en het is onwaarschijnlijk dat de verkoop van zijn EV-bus binnenkort zal beginnen.
Aankomst is hier geen investering en de huidige aandeelhouders zouden waarschijnlijk het beste gediend zijn door hun positie te sluiten voorafgaand aan wat later dit jaar een Chapter 11-aanvraag zou kunnen zijn. Het aandeel was misschien logisch in een tijdperk van lage rentes met een eerdere waardering van meer dan $ 12 miljard, een direct product van de ongebreidelde euforie die die periode van de pandemie definieerde. De toekomst van Arrival is onzeker en de deal met Kensignton is waarschijnlijk het laatst mogelijke salvo. Ik zou hier geen positie hebben, maar ik zou kunnen overwegen om volgende maand wat puts te kopen, waarbij ik short ga op aandelen die waarschijnlijk een te riskante positie vormen.
Noot van de redactie: dit artikel behandelt een of meer microcap-aandelen. Wees u bewust van de risico’s die aan deze aandelen zijn verbonden.