laatste update: 03-2023
De aandelen van Universal Music Group NV kelderden in de vrijdagochtendhandel nadat het platenlabel achter The Weeknd, Billie Eilish en Taylor Swift een lagere winst over 2022 boekte.
Om 09:00 GMT deelt Universal Music UMG,
4,4% lager verhandeld op EUR 21,31.
Het grootste muziekbedrijf ter wereld boekte donderdag een jaarlijkse nettowinst van 782 miljoen euro ($ 828,6 miljoen), een daling van 11,7% ten opzichte van 2021. Toch zei het bedrijf dat het van plan is aandeelhouders een dividend uit te keren van 0,51 euro per aandeel, boven de 0 euro. 40 per aandeel dat het vorig jaar betaalde. Universal streeft ernaar om 50% van de nettowinst uit te keren aan de aandeelhouders.
Voor de drie maanden tot eind december steeg de totale omzet van EUR 2,52 miljard naar EUR 2,94 miljard. De inkomsten uit abonnementen stegen met 11,4% tegen constante wisselkoersen tot 1,04 miljard euro, terwijl de inkomsten uit advertentie-ondersteunde streaming met 1,8% stegen tot 400 miljoen euro.
De groei koelde echter af in vergelijking met het derde kwartaal, toen de streamingomzet met 5,2% groeide tegen constante wisselkoersen. Streamingdiensten namen een hoge vlucht op het hoogtepunt van de pandemie toen luisteraars overgingen op digitaal toen de beperkingen van het coronavirus liveconcerten tot stilstand brachten, hoewel het groeitempo de afgelopen maanden is afgenomen.
De gecorrigeerde winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie – een belangrijke maatstaf voor winstgevendheid voor Universal – steeg in het vierde kwartaal van EUR 503 miljoen naar EUR 620 miljoen, wat een gecorrigeerde marge van 21,1% opleverde.
Schrijf naar Mauro Orru op mauro.orru@wsj.com; @MauroOrru94